• Aktualności
  • Wydarzenia
  • 18 milionów Polaków aktywnych w bankowości przez internet
Wydarzenia
26.09.2019

18 milionów Polaków aktywnych w bankowości przez internet

W drugim kwartale 2019 r. istotnie wzrosła liczba klientów, którzy aktywnie korzystają z bankowości poprzez internetowe kanały dostępu. Ich liczba po raz pierwszy przekroczyła 18 milionów i była wyższa o 3,5% od wartości sprzed 3 miesięcy. Wzrost odnotowano także w przypadku liczby użytkowników aplikacji mobilnych banków, których było już 9,5 mln - wynika z Raportu NetB@nk opublikowanego przez ZBP

W II kwartale 2019 r. nastąpiła istotna zmiana w zakresie statystyk bankowości elektronicznej gromadzonych przez ZBP. Liczba rachunków klientów indywidualnych mających możliwość korzystania z bankowości elektronicznej wyniosła – według nowej metodologii - 36,65 mln i nominalnie była niższa od wartości odnotowanej w poprzednim kwartale o ponad 2 mln. Zmiana ta nie wynika jednak z gwałtownego spadku liczby umów, ale innej niż dotychczas metodologii raportowania przez PKO BP, który jako klientów bankowości internetowej klasyfikuje tylko te osoby, które posiadają aktywną relację produktową, nie zaś wszystkie, które mają podpisaną umowę o korzystanie z kanału z kanału internetowego. Zmiana klasyfikacji nie wpłynęła natomiast na liczbę klientów aktywnych, która po raz pierwszy przekroczyła 18 milionów i w stosunku do I kwartału była wyższa o 3,55%.

Istotny wzrost w II kwartale odnotowano także w przypadku liczby aktywnych użytkowników bankowości  mobilnej, która przekroczyła już 9,5 mln klientów. To wynik wyższy względem I kwartału 2019 r. o 5,52%, a nominalnie o 496 tys. W ciągu minionego roku bankowość mobilna w Polsce urosła pod względem aktywnych użytkowników o 31%, co oznacza całkowitą liczbę 2,25 mln nowych użytkowników. Tym samy, już 52,4% aktywnych użytkowników bankowości internetowej korzysta z banku również lub tylko za pomocą telefonu lub tabletu.

„Sytuacja w obszarze bankowości internetowej w II kwartale nie odbiega znacząco od tendencji obserwowanych do tej pory. W dalszym ciągu mamy do czynienia z organicznym wzrostem i postępującym nasyceniem rynku wśród klientów indywidualnych w skali podobnej jak dotychczas. Trudno jeszcze oceniać, jaki wpływ na ten obszar będzie miała obowiązująca od 14 września dyrektywa PSD2, dane z raportu NetB@nk obejmują okres od kwietnia do czerwca bieżącego roku, więc odpowiedź na to pytanie poznamy najwcześniej za 3 miesiące. Silne uwierzytelnianie wymagające od klientów dodatkowego zaangażowania przy logowaniu może w niektórych przypadkach stanowić barierę dla korzystania z wielu rachunków lub wpłynąć na częstotliwość wchodzenia do serwisów internetowych banków, jednak nie spodziewamy się znaczącego odpływu klientów bankowości internetowej w dłuższej perspektywie ” - mówi Włodzimierz Kiciński, Wiceprezes Związku Banków Polskich

Plik do pobrania Materiały z konferencji prasowej 26.09.2019 r.