W III kwartale 2024 roku na rynku mieszkaniowym i kredytów hipotecznych nadal panowała atmosfera wyczekiwania. Mimo utrzymującego się wysokiego popytu transakcje blokowały wysokie ceny, ograniczona zdolność kredytowa Polaków oraz niepewność co do rządowych programów wsparcia, takich jak „Kredyt 0%”. Wielu potencjalnych nabywców wstrzymywało się z decyzjami, licząc na spadek cen mieszkań i stóp procentowych. Inwestorzy również ograniczyli swoją aktywność, zniechęceni spadkiem rentowności wynikającym z wcześniejszych wzrostów cen.
– Decyzjom o zaciąganiu kredytu mieszkaniowego sprzyjają obecnie sygnały o poprawie warunków gospodarczych – od odwrócenia trendu wzrostowego inflacji, przez nieznaczne obniżki oprocentowania nowych kredytów, po łagodniejsze kryteria zdolności kredytowej w części banków – mówi dr Jacek Furga, przewodniczący Komitetu ds. Finansowania Nieruchomości Związku Banków Polskich i prezes zarządu Centrum Prawa Bankowego i Informacji. – Dodatkowo stabilizacja cen mieszkań i coraz szersza oferta rynkowa zachęcają do podejmowania decyzji o zakupie. Od dwóch lat obserwujemy stabilny wskaźnik dostępności mieszkaniowej IDM, co wskazuje na stopniową poprawę w obszarze finansowania nieruchomości. To wszystko buduje fundamenty dla dalszego ożywienia rynku.
W III kwartale 2024 roku polskie banki zawarły 45 897 nowych umów kredytowych na łączną kwotę 19,315 mld zł. Oznacza to wzrost liczby udzielonych kredytów o 1,02% w stosunku do II kwartału 2024 roku oraz o 12,63% rok do roku. Wartość nowych kredytów zwiększyła się o 1,03% kwartalnie i jest to wynik prawie o 22% lepszy w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, kiedy startował „Bezpieczny Kredyt 2%”.
Więcej w materiałach prasowych poniżej.
InfoKredyt 2024: Sytuacja kredytowa Polaków w 2024 roku – stabilizacja czy punkt zwrotny?
Rok 2024 przyniósł istotne zmiany na rynku kredytowym w Polsce. Złagodzenie polityki kredytowej w wybranych segmentach, spadek popytu na kredyty mieszkaniowe po wygaszeniu programu „Bezpieczny Kredyt 2%” oraz wzrost aktywności na rynku depozytów kształtują nowe realia finansowe Polaków – wynika z tegorocznej edycji raportu InfoKredyt opublikowanego przez Związek Banków Polskich.
Na koniec września 2024 roku wartość kredytów hipotecznych w Polsce wyniosła 467,6 mld zł, z czego kredyty mieszkaniowe udzielone w polskich złotych osiągnęły wartość 433,6 mld zł, co stanowi wzrost o 10,3% w porównaniu do roku ubiegłego. Z kolei kredyty mieszkaniowe walutowe spadły o 37,8% r/r, osiągając wartość 34,0 mld zł. Wartość kredytów konsumpcyjnych wzrosła r/r o 7,6%, osiągając 202,1 mld zł. Średnia wartość wnioskowanego kredytu mieszkaniowego we wrześniu 2024 roku wyniosła 444,74 tys. zł.
Wzrost średniej wartości nowo udzielanych kredytów hipotecznych w Polsce potwierdza raport AMRON-SARFiN. W III kwartale 2024 roku średnia wartość kredytu hipotecznego wyniosła 421,7 tys. zł, w porównaniu do 417,4 tys. zł w analogicznym okresie w 2023 roku. W wielu dużych miastach Polski odnotowano również wzrosty cen nieruchomości, szczególnie w Krakowie średnia cena za m² podwyższyła się o 5,03%, osiągając poziom 13 676 zł/m². Nieco niższe wzrosty cen zanotowano w Poznaniu (o 3%), Gdańsku (o 2,48%), Wrocławiu (o 2,48%) i Warszawie (o 1,89%). Spadek średniej ceny odnotowano w Łodzi o 0,45% (7751 zł/mkw).
– Dużym zainteresowaniem w 2024 roku cieszył się program „Bezpieczny Kredyt 2 proc.”. Dzięki rządowym gwarancjom oraz wsparciu w zakresie wkładu własnego, program wspierał młode rodziny oraz osoby do 45. Roku życia, które nabywały swoje pierwsze mieszkania. Z programu skorzystało 123 tys. klientów, a łączna kwota udzielonych kredytów wyniosła 36,5 mld zł – mówi dr Przemysław Barbrich, dyrektor Zespołu Komunikacji i PR Związku Banków Polskich.
Więcej w materiałach prasowych poniżej.
Meta dołącza do kampanii społecznej ZBP
Trwa sektorowa kampania informacyjna na temat Cyberbezpieczeństwa „Nie pomagaj się okraść. Zobacz, jak chronić swoje pieniądze” zorganizowana przez ZBP we współpracy z bankami. Do kampanii aktywnie włączyła się Meta (właściciel m. in. Facebook, Instagram, WhatsApp).
W kampanii sektor bankowy zwraca uwagę na niebezpieczeństwa ze strony cyberprzestępców i na wyrabianie w sobie prawidłowych odruchów, które pomogą ustrzec się przed cyberatakami. Zbliżający się gorący okres zakupów w sieci – Black Week, Cyber Monday i Święta Bożego Narodzenia to okres wzmożonej aktywności klientów w sieci ale również cyberprzestępców. „Należy pamiętać, że wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za bezpieczeństwo naszych pieniędzy. Banki – cały czas inwestując i rozwijając infrastrukturę informatyczną, zabezpieczenia transakcji, dostępy do kont itd. Ale również klienci powinni wyrabiać sobie bezpieczne cyberodruchy” – mówi dr Tadeusz Białek, Prezes ZBP.
Kwestia cyberbezpieczeństwa pozostaje troską nie tylko banków. W ostatnich dniach do działań sektora bankowego dołączyła również Meta, co wzmocni jeszcze bardziej czujność osób wciągniętych w przedświąteczne zakupy.
“Bezpieczeństwo użytkowników jest dla nas najwyższym priorytetem. Cały czas szukamy nowych sposobów, aby edukować w zakresie bezpieczeństwa w Internecie, a także wzmacniać nasze zabezpieczenia przed szkodliwymi treściami. Oszustwa wpływają negatywnie zarówno na użytkowników jak i każdy z sektorów ekonomii, dlatego ich skuteczne zwalczanie wymaga harmonijnego zaangażowania wielu podmiotów. Kampania zainicjowana przez Związek Banków Polskich stanowi bardzo solidną platformę dla edukacji o cyberbezpieczeństwie i cieszymy się, że łącząc siły maksymalizujemy jej pozytywny wpływ na poziom świadomości o cyberbezpieczeństwie w Polsce. Przeciwdziałanie nieuczciwym działaniom to wyzwanie dla całego społeczeństwa” – podkreśla Oskar Braszczyński, Government & Social Impact Partner w Meta.
Więcej w materiałach prasowych poniżej.
Pengab: Sezonowy spadek aktywności klientów
W listopadzie Index Pengab odnotował wartość 19.5 pkt, m/m jest niższy o 6.6 pkt. Indeks prognostyczny m/m spadł o 13.1 pkt. do poziomu 21.3 pkt., a indeks ocen jest wyższy m/m o 0.1 pkt. uzyskując wartość 17.8 pkt. W listopadzie m/m zaobserwowano korektę aktywności klientów indywidualnych na rynku kredytów konsumpcyjnych oraz mieszkaniowych. Nadal utrzymuje się niska dynamika popytu na kredyty inwestycyjne. Odnotowano dalsze pogorszenie odczytu prognoz sześciomiesięcznych dla rynku kredytów inwestycyjnych. Nastąpiły pozytywne zmiany w odczytach sześciomiesięcznych prognoz sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw, gospodarstw domowych oraz gospodarki kraju.