Raport został opublikowany na konferencji prasowej w siedzibie ZBP. Konferencja została zorganizowana wspólnie z Centralnym Biurem Zwalczania Cyberprzestępczości i Komendą Główną Policji, a głównym tematem była współpraca sektora bankowego i Policji w obszarze cyberbezpieczeństwa. W konferencji udział wzięli Tadeusz Białek, Prezes ZBP, nadinsp. Adam Cieślak, Komendant Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, Agnieszka Wachnicka, Wiceprezes ZBP, nadkom. Ewelina Mączkorowska, Dyrektor Biura Zwalczania Przestępczości Ekonomicznej KG Policji.

InfoDOK: Najwyższa w historii liczba prób wyłudzeń finansowych na skradzioną tożsamość
Łączna kwota prób wyłudzeń kredytów w III kwartale 2024 r. wyniosła 81,7 mln zł. Jest to o 22% mniej niż w analogicznym okresie sprzed roku, choć nadal kwota ta trzyma się poniżej 16-letniej średniej (wynoszącej 90,1 mln zł). Pomimo rekordu w liczbie prób wyłudzeń odnotowano stosunkowo mało przypadków prób na bardzo wysokie kwoty – „tylko” 6 dotyczyło kwot przekraczających milion złotych. Każdego dnia próbowano na cudze nazwiska ukraść łącznie 888 tys. zł.
W III kwartale odnotowano aż 3.373 prób wyłudzeń – to liczba o 4,5% wyższa niż dotychczasowy rekord z II kwartału 2024 r. (3.229 prób) – takich liczb jeszcze do tej pory nie notowano (raport infoDOK jest publikowany od 16 lat). Statystycznie codziennie dokonywano 37 prób. Tradycyjnie już najwięcej takich przypadków zdarzyło się w województwach dolnośląskim, śląskim oraz mazowieckim.
Więcej informacji w materiałach do pobrania poniżej.
Sektorowa kampania społeczna nt. Cyberbezpieczeństwa
Z początkiem października ruszyła największa sektorowa społeczna kampania informacyjna na temat Cyberbezpieczeństwa zorganizowana przez ZBP we współpracy z bankami. Będzie ona trwała do końca roku. Termin kampanii został wybrany ze względu na zbliżający się gorący okres zakupów w sieci – Black Week, Cyber Monday i Święta Bożego Narodzenia
W kampanii zwracamy uwagę na niebezpieczeństwa ze strony cyberprzestępców i na wyrabianie w sobie prawidłowych odruchów, które pomogą ustrzec się przed cyberatakami. Bo należy pamiętać, że wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za bezpieczeństwo naszych pieniędzy. Banki – cały czas inwestując i rozwijając infrastrukturę informatyczną, zabezpieczenia transakcji, dostępów do kont itd. Ale również klienci powinni wyrabiać sobie bezpieczne odruchy, takie jak używanie skomplikowanych i niepowtarzających się haseł do aplikacji, uważne czytanie smsów na przykład od pseudo kurierów lub elektrowni czy nie podawanie wrażliwych danych przez telefon – bank nigdy o takie dane nie prosi.
Kampania odbywa się w mediach społecznościowych, portalach internetowych i w telewizjach ogólnopolskich.
Zapraszamy na stronę www.bankiwpolsce.pl gdzie znajdują się przydatne informacje na temat najczęstszych metod stosowanych przez cyberprzestępców i sposoby jak się przed nimi bronić i nie ułatwiać im pracy.
Cyberbezpieczny Portfel 2024: Polacy w cyberprzestrzeni - choć aktywni to często zagubieni i zbyt beztroscy
Z okazji przypadającego co roku w październiku Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa opublikowano piątą edycję raportu „Cyberbezpieczny Portfel” opracowanego przez Fundację Warszawski Instytut Bankowości (WIB) pod patronatem Związku Banków Polskich (ZBP). Według przedstawionych danych Polacy najchętniej korzystają z bankowości poprzez aplikacje mobilne (57%), niezmiennie postrzegają banki jako liderów w zakresie cyberbezpieczeństwa (54%), ale jedynie dla 34% badanych odpowiedzialność za bezpieczeństwo transakcji elektronicznych spoczywa na wszystkich stronach procesu, a więc nie tylko bankach, ale także klientach. Ponadto, za największe zagrożenie w przestrzeni cyfrowej uznawane jest obecnie wyłudzanie danych osobowych (60%), a jedynie 4 na 10 Polaków regularnie sprawdza wiarygodność informacji pochodzących z internetu. Jednocześnie, Polacy z dużym dystansem podchodzą do rozwoju sztucznej inteligencji – jedynie 14% respondentów jednoznacznie pozytywnie postrzega AI.
Autorzy Raportu odnotowują, że postrzeganie banków jako liderów cyberbezpieczeństwa w Polsce koreluje z wysokim poziomem poczucia bezpieczeństwa przy korzystaniu z usług bankowych w formie elektronicznej – takiego zdania jest 86% badanych Polaków. Znacznie mniej bo blisko połowa Polaków (49%) umiarkowanie bezpiecznie czuje się w cyfrowym świecie mediów społecznościowych i komunikatorów. Obawiamy się przede wszystkim wyłudzenia danych osobowych (60%) i wiążącej się z tym kradzieży pieniędzy (52%), a także przywłaszczania tożsamości z sieci (51%).
Więcej informacji w materiałach do pobrania poniżej.
Pengab: W październiku klienci nadal chętniej sięgają po kredyty
W październiku Index Pengab odnotował wartość 26.1 pkt, m/m jest niższy o 0.9 pkt. Indeks prognostyczny m/m wzrósł o 4.2 pkt. do poziomu 34.4 pkt., a indeks ocen jest niższy m/m o 6.4 pkt. uzyskując wartość 17.7 pkt. W październiku m/m zaobserwowano podobnie jak przed miesiącem wyraźny wzrost aktywności klientów na rynku kredytów konsumpcyjnych, mieszkaniowych oraz obrotowych. Nadal utrzymuje się niska dynamika popytu na kredyty inwestycyjne. Odnotowano pogorszenie odczytu prognoz sześciomiesięcznych dla rynku kredytów mieszkaniowych i kredytów konsumpcyjnych oraz znaczącą korektę na rynku kredytów obrotowych. Nastąpiły negatywne zmiany w odczytach sześciomiesięcznych prognoz sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw, gospodarstw domowych oraz gospodarki kraju.
Więcej informacji w materiałach do pobrania poniżej.
Linki do pobrania:
- Spoty z kampanii „Nie pomagaj się okraść. Zobacz, jak chronić swoje pieniądze”: https://we.tl/t-5RSNbMAqqJ
- Filmy reality TV: https://we.tl/t-5nZLUhJt1H