Projekt realizuje grupa robocza ds. prostej komunikacji bankowej, która działa przy ZBP od czerwca 2020 r.
Chcemy upraszczać komunikację i używać w niej zrozumiałego języka. Wszystko po to, żeby ułatwić współpracę pomiędzy bankami, a ich klientami oraz budować lepsze wzajemne relacje.
Prosta komunikacja bankowa jest wspólną, ogólnosektorową inicjatywą polskich banków. Jej źródłem jest międzynarodowa koncepcja uproszczonego języka, czyli plain language. W zakresie prostego języka będziemy współpracować również z innymi instytucjami, w których powstają dokumenty, np. z administracją publiczną. Chcemy, aby łatwy, prosty i przejrzysty język stał się normą w naszym kraju – mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, Prezes ZBP.
Wypracowaliśmy już „Deklarację banków w sprawie standardu prostego języka”, do której przystąpiło dwadzieścia jeden banków:
- Alior Bank S.A.
- Bank BPS S.A.
- Bank Gospodarstwa Krajowego
- Bank Millennium S.A.
- Bank Ochrony Środowiska S.A.
- Bank Pekao S.A.
- Bank Pocztowy S.A.
- BNP Paribas Bank Polska S.A.
- Credit Agricole Bank Polska S.A.
- Deutsche Bank Polska S.A.
- DNB Bank Polska S.A.
- Getin Noble Bank S.A.
- Ikano Bank AB (publ) Spółka Akcyjna Oddział w Polsce
- ING Bank Śląski S.A.
- mBank S.A.
- Nest Bank S.A.
- PKO BP S.A.
- Raiffeisen Bank International AG (Spółka Akcyjna) Oddział w Polsce
- Santander Bank Polska S.A.
- Santander Consumer Bank S.A.
- SGB-Bank S.A.
Deklaracja wyraża ogólną intencję banków, które będą dążyć do tego, by posługiwać się prostym językiem, pisać teksty przejrzyste i w pełni zrozumiałe dla odbiorców. Stanowi ona zbiór wytycznych na przyszłość, zatem nie dotyczy dokumentów, które już istnieją oraz komunikatów przekazanych klientom w poprzednich latach.
Banki chcą wprowadzać i utrwalać standardy prostego języka, edukować pracowników i rozwijać ich umiejętności zrozumiałego mówienia i pisania.
Aby przyspieszyć zmiany członkowie grupy roboczej opracowali również „Dobre praktyki prostej komunikacji bankowej”. Stanowią one zbiór podstawowych zasad, które pomogą pracownikom banków mówić i pisać do klientów prosto i zrozumiale.
Dobre praktyki zawierają:
- katalog podstawowych zasad prostego języka,
- podpowiedzi w zakresie edukacji i promocji,
- wytyczne do wzorców standardów dokumentów,
- informacje na temat badań i mierników, które sprawdzają przystępność tworzonych tekstów.