
Konferencję otworzyli prof. Piotr Wachowiak, rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Małgorzata Kidawa-Błońska, marszałek Senatu RP, Andrzej Domański, minister finansów oraz dr Tadeusz Białek, Prezes ZBP, przewodniczący Komitetu Programowego Roku Edukacji Ekonomicznej 2024

W pierwszym panelu pod hasłem Edukacja ekonomiczna – wspólne wyzwania, wspólna odpowiedzialność. Rola i zadania instytucji publicznych udział wzięli Halina Bieda, wiceprzewodnicząca senackiej Komisji Kultury i Środków Przekazu, Paweł Jaroszek, członek zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Ada Guźniczak, szefowa Gabinetu Politycznego Ministra Edukacji, Monika Wojciechowska, pełnomocniczka Ministra Finansów ds. strategii edukacji finansowej oraz prof. Witold Orłowski, ekonomista z Akademii Finansów i Biznesu Vistula

Dyskusję moderował red. Wojciech Szeląg z TVP Info. Uczestnicy dyskutowali na temat działań systemowych na rzecz podniesienia kwalifikacji społeczeństwa w efektywnym zarządzaniu własnym portfelem.
Uczestnicy drugiego panelu „Współpraca uczelni ekonomicznych i biznesu jako warunek pogłębiania wiedzy ekonomicznej społeczeństwa polskiego” skupili się na kwestii kształcenia kompetencji ekonomicznych na poziomie akademickim oraz współpracy uczelni wyższych i firm jako warunku pogłębiania wiedzy ekonomicznej społeczeństwa.

W dyskusji udział wzięli prof. Maria Mrówczyńska, wiceministra nauki i szkolnictwa wyższego, prof. Piotr Wachowiak, rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, przewodniczący KRUE i KRUW, prof. Barbara Jankowska, rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, prof. Henryk Skarżyński, dyrektor Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu, laureat Nagrody Gospodarczej SGH 2024, prof. Małgorzata Iwanicz-Drozdowska, prezes Zarządu Krajowego Związku Banków Spółdzielczych, SGH, dr Irena Eris, założycielka i współwłaścicielka firmy Dr Irena Eris S.A. i Beata Stelmach, przewodnicząca Rady Nadzorczej Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych. Nad przebiegiem dyskusji czuwał Bartosz Majewski, dyrektor Centrum Przedsiębiorczości i Transferu Technologii SGH
Zadaniem ostatniego panelu prowadzonego pod hasłem „Czy umiesz w oszczędzanie? Stać Cię na to!” z udziałem między innymi influencerów i popularyzatorów wiedzy ekonomicznej było udzielenie słuchaczom praktycznych porad dotyczących oszczędzania.

Na początku w dyskusję wprowadził Peter Simon, dyrektor zarządzający Światowego Instytutu Oszczędności i Bankowości Detalicznej, a swoimi doświadczeniami i radami podzielili się Krzysztof Pietraszkiewicz, były Prezes ZBP, przewodniczący Komitetu Honorowego Roku Edukacji Ekonomicznej 2024, Alicja Defratyka, ekonomistka, autorka projektu ciekaweliczby.pl, Maciej Samcik, dziennikarz ekonomiczny, redaktor naczelny bloga Subiektywnie o finansach, Katarzyna Bosacka, dziennikarka oraz Jessica Mercedes, influencerka modowa. Dyskusję moderował red. Marcin Kowalski, TVP Info
Uczestnicy Forum mieli również okazję do uczestnictwa w wielu wydarzeniach towarzyszących konferencji, między innymi:
- Ogólnopolskiej lekcji dla młodzieży o oszczędzaniu
- warsztatach dla nauczycieli zorganizowanych we współpracy z Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjnych i Społecznych
- turnieju wiedzy ekonomicznej
- grze edukacyjnej ANGLE – jak uwzględnić długookresowy horyzont podejmowanych decyzji finansowych i ich przyszłe konsekwencje
Zapraszamy do obejrzenia retransmisji z obrad Forum poniżej
O idei Roku Edukacji Ekonomicznej
Wspólna inicjatywa pięciu największych organizacji realizujących działalność edukacyjną w ramach szeroko rozumianej edukacji pozaformalnej w zakresie wiedzy ekonomicznej i finansowej w Polsce.
Ustanowienie roku 2024 – decyzją Senatu RP – Rokiem Edukacji Ekonomicznej stanowi formę docenienia poczynionych na przestrzeni ostatnich 100 lat wysiłków tysięcy osób i instytucji zaangażowanych w popularyzowanie i przekazywanie tej jakże ważnej wiedzy, a także wyraźnym wsparciem dla działań podejmowanych obecnie zarówno przez instytucje publiczne jak i podmioty sektora organizacji pozarządowych. Stanowi także okazję do przypomnienia znaczenia reform i inicjatyw gospodarczych Władysława Grabskiego oraz idei edukacji ekonomicznej zawartej w książce Janusza Korczaka „Bankructwo Małego Dżeka”.
Inicjatywa jest również ważnym wsparciem dla procesu wdrażania nowego przedmiotu ekonomicznego do szkół ponadpodstawowych (Biznes i zarządzanie) oraz Krajowej Strategii Edukacji Finansowej.