Banki spółdzielcze chcą jak najbardziej ułatwić swoim klientom przejście przez trudny czas epidemii, a także dążą do wspierania i utrzymania programów rozwoju gospodarczego. Obecnie funkcjonują już rozwiązania mające na celu odroczenie spłat rat kredytów dla klientów, których sytuacja pogorszyła się w związku z epidemią koronawirusa. W tym kontekście warto zwrócić uwagę, że wśród wnioskodawców ważną grupę stanowią rolnicy lub przedsiębiorcy prowadzący działalność rolniczą - do 20 kwietnia złożyli oni blisko 4 tysiące wniosków o odroczenie spłaty rat kredytowych. Poniżej przedstawiamy wybrane działania pomocowe wdrożone przez banki spółdzielcze.
Banki Spółdzielcze SGB
Banki Spółdzielcze zrzeszone w Spółdzielczej Grupie Bankowej, przystąpiły do programu wsparcia rządowego dla klientów indywidualnych i przedsiębiorców już w pierwszych dniach po ogłoszeniu zasad funkcjonowania Tarczy Kryzysowej.
W odniesieniu do klientów indywidualnych umożliwiają odroczenie spłat kredytów na okres do 3 miesięcy, stosując odformalizowane, przyśpieszone procedury rozpatrywania wniosków. W tym celu uruchomiony został cały potencjał obsługi elektronicznej – możliwość składania wniosków online, informacje szczegółowe na stronach www i pod dedykowanymi numerami telefonów;
W odniesieniu do przedsiębiorców zastosowano liczne ułatwienia w obsłudze zobowiązań kredytowych, w tym przesunięcie spłat kredytów obrotowych i zawieszenie spłat rat kapitałowych od 3 do 6 miesięcy, ale nie później niż do dnia 30 września 2020 roku, możliwość wydłużenia okresu umowy kredytowej oraz zawieszenia spłat odsetek – w indywidualnie rozpatrywanych przypadkach.
Każdy z Banków Spółdzielczych SGB samodzielnie realizuje politykę wsparcia w ramach Tarczy Antykryzysowej. Banki nie pobierają opłat za przyjęcie i rozpatrzenie wniosków dotyczących zawieszenia spłat. Na swoich stronach internetowych uruchomiły specjalne sekcje informacyjne poświęcone programom wsparcia oraz walce z pandemią koronawirusa. Patronują wielu lokalnym przedsięwzięciom charytatywnym – pomagając szpitalom powiatowym, domom pomocy społecznej, osobom starszym i chorym – a także wspierają inicjatywy przedsiębiorców, którzy niekomercyjnie wykonują działania na rzecz środowiska lekarskiego i osób zagrożonych zakażeniem (produkcja maseczek, osłon, zbiórka pieniędzy na żywność, organizacja transportu itp.)
Duża grupa banków będących członkami zrzeszenia SGB wzmocniła na czas walki z pandemią swoją aktywność w serwisach społecznościowych. Promują płatności mobilne, inicjatywy społeczne, informują o zagrożeniach i akcjach charytatywnych, uczą osoby starsze sposobów korzystania z bankowości mobilnej, publikują porady poświęcone walce z cyberprzestępczością. W kanałach komunikacyjnych na Facebooku codziennie pojawia się kilkadziesiąt ciekawych postów o tematyce poradniczej, informacyjnej, ekonomicznej i informatycznej, które Banki Spółdzielcze SGB dedykują swoim klientom.
Banki Spółdzielcze z Grupy BPS
Banki Spółdzielcze z Grupy BPS oraz Bank BPS aktywnie włączyły się w realizację programu Tarczy antykryzysowej. W tym celu przygotowały dla swoich Klientów propozycje rozwiązań mających na celu odroczenie spłat rat kredytów dla klientów, których sytuacja pogorszyła się w związku z epidemią koronawirusa. Rozwiązania te są zgodne z rekomendacjami przygotowywanymi w tym zakresie przez Związek Banków Polskich.
W najbliższym czasie Banki Spółdzielcze będą też uczestniczyć w realizacji programu Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju - projekcie pomocowym w ramach Tarczy antykryzysowej, skierowanym do polskich przedsiębiorstw.
Klienci Banków Spółdzielczych z Grupy BPS i Banku BPS korzystają też z wprowadzonej przez organizacje kartowe Mastercard i Visa możliwości dokonywania transakcji zbliżeniowych przy zakupach do wartości 100 zł bez podawania numeru PIN. Ma to na celu ograniczenie kontaktu fizycznego podczas dokonywania płatności kartowych.
Grupa BPS wyszła naprzeciw oczekiwaniom Klientów, których sytuacja finansowa jest trudna w związku z epidemią, także poprzez uruchomienie serwisu internetowego dedykowanego działaniom pomocowych. Serwis dostępny jest pod adresem: www.grupabps.pl/wsparcie-dla-klientow. W jednym miejscu Klienci znajdą materiały informacyjne dotyczące wsparcia oferowanego przez Banki Spółdzielcze z Grupy BPS oraz przez instytucje państwowe. Ponadto, na stronie dostępne są linki do stron zawierających istotne informacje o programach pomocowych, wnioski oraz informacje o webinariach i innych dostępnych formach edukacji, pozwalających zdobyć wiedzę w tematyce pomocowej. Serwis jest na bieżąco aktualizowany i uzupełniany.
Bardzo ważnym aspektem działalności Banków Spółdzielczych z Grupy BPS w okresie pandemii jest dostępność placówek bankowych i zaangażowanie Pracowników. To Bankom Spółdzielczym z Grupy BPS i ich Pracownikom przypadła rola szczególna w tym trudnym czasie. Ograniczenia wprowadzone w funkcjonowanie urzędów i instytucji spowodowały, że mieszkańcy lokalnych społeczności, w celu realizacji swoich zobowiązań, zostali przekierowani do Banków Spółdzielczych. To właśnie Pracownicy Banków Spółdzielczych z Grupy BPS zapewniają lokalnym mieszkańcom dostęp do środków, rozliczeń i płatności. Co bardzo ważne, w tym trudnym czasie ponad 80 proc. placówek Banków Spółdzielczych z Grupy BPS (a w ramach Grupy jest ich ponad 2300) jest dostępna i obsługuje swoich Klientów. Obsługa ta odbywa się z zachowaniem zasad bezpieczeństwa zgodnie z rozporządzeniami władz państwa oraz zaleceniami służb sanitarnych.
Banki Spółdzielcze z Grupy BPS edukują klientów poprzez materiały informacyjne, posty w mediach społecznościowych oraz komunikaty na swoich stronach internetowych - zachęcają do ograniczania wizyt w oddziałach banku i korzystania z bankowości internetowej, bankomatów i wpłatomatów, kart płatniczych i kredytowych. Wskazują na korzystanie z bezpiecznych kanałów komunikacji jak telefon czy mail. Celem tych działań jest dbałość o zdrowie zarówno Klientów, jak i Pracowników Banków Spółdzielczych.